ΙΡΑΝΟΙ ΑΝΑΡΧΙΚΟΙ ΣΕ ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ ΩΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΔΟΛΟΦΟΝIΑ ΤΗΣ MAHSA AMINI ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

24 Σεπτεμβρίου 2022

Ιρανοί αναρχικοί σε διαδηλώσεις ως απάντηση στη δολοφονία της Mahsa Amini από την αστυνομία

Από Black Rose Anarchist Federation by Black Rose / Rosa Negra – Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων

ΕΙΣΑΓΩΓΉ

Στις 13 Σεπτεμβρίου 2022, η 22χρονη Mahsa Amini συνελήφθη από μια ιρανική περίπολο καθοδήγησης (γνωστή και ως «αστυνομία ηθικής»). Η Mahsa συνελήφθη στην Τεχεράνη επειδή δεν συμμορφώθηκε με τους νόμους σχετικά με το ντύσιμο. Τρεις ημέρες αργότερα, στις 16 Σεπτεμβρίου, η αστυνομία ενημέρωσε την οικογένεια της Mahsa ότι είχε «εμφανίσει καρδιακή ανεπάρκεια» και είχε πέσει σε κώμα για δύο ημέρες πριν πεθάνει.

Μαρτυρίες αυτόπτων μαρτύρων, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του αδελφού της, καθιστούν σαφές ότι ξυλοκοπήθηκε βάναυσα κατά τη σύλληψή της. Οι ιατρικές σαρώσεις που διέρρευσαν υποδεικνύουν ότι είχε υποστεί εγκεφαλική αιμορραγία και εγκεφαλικό – τραυματισμοί που προκλήθηκαν από τραύμα που τελικά οδήγησαν στο θάνατό της.

Τις ημέρες από τότε που αυτές οι λεπτομέρειες αποκαλύφθηκαν δημόσια, έχουν ξεσπάσει μαζικές διαδηλώσεις σε όλο το Ιράν καταδικάζοντας τη δολοφονία της Mahsa στα χέρια της αστυνομίας.

Για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτήν την ταχέως μεταβαλλόμενη κατάσταση, πραγματοποιήσαμε μια πολύ σύντομη συνέντευξη με την Federation of Anarchism Era (Ομοσπονδία της Αναρχικής Εποχής), μια οργάνωση με τμήματα στο Ιράν και το Αφγανιστάν.

Αυτή η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε μεταξύ των ημερομηνιών 20/9/22 και 23/9/22.

ΣΥΝΈΝΤΕΥΞΗ

Black Rose / Rosa Negra (BRRN): Αρχικά, δώστε μια σύντομη περιγραφή της Federation of Anarchism Era.

Federation of Anarchism Era (FAE): Η Federation of Anarchism Era είναι μια τοπική αναρχική ομοσπονδία που δραστηριοποιείται στο λεγόμενο Ιράν, το Αφγανιστάν και όχι μόνο. Η ομοσπονδία μας βασίζεται σε συνθετικές διεργασίες της Αναρχίας, αποδεχόμενη όλες τις αναρχικές τάσεις εκτός από τις εθνικιστικές, θρησκευτικές, καπιταλιστικές και ειρηνιστικές τάσεις. Η πολυετής οργανωτική μας εμπειρία σε εξαιρετικά καταπιεστικά περιβάλλοντα όπως το Ιράν, μας οδήγησε να αναπτύξουμε και να χρησιμοποιήσουμε εξεγερτικές οργανωτικές τακτικές και φιλοσοφία. Είμαστε μια αθεϊστική οργάνωση, που βλέπει τη θρησκεία ως μια ιεραρχική δομή που είναι πιο αρχαία και διαρκής από όλα σχεδόν τα άλλα αυταρχικά συστήματα και πολύ παρόμοια με τον καπιταλισμό και άλλες αυταρχικές κοινωνικές δομές που υποδουλώνουν την ανθρωπότητα σήμερα. Ο ταξικός πόλεμος, από τη δική μας σκοπιά, περιλαμβάνει τον πόλεμο ενάντια στην τάξη του κλήρου που μας κλέβει την ελευθερία και την αυτο-αυτονομία μας ορίζοντας τα ιερά και τα ταμπού και επιβάλλοντάς τα με εξαναγκασμό και βία.

BRRN: Ποια ήταν η Mahsa Amini; Πότε, γιατί και πώς σκοτώθηκε;

FAE: Η Mahsa Amini, γνωστή από την οικογένειά της ως Zhina, ήταν μια συνηθισμένη κούρδη κοπέλα 22 ετών από την πόλη Saghez (Saqez) του Κουρδιστάν. Ταξίδεψε με την οικογένειά της στην Τεχεράνη για να επισκεφτεί άλλες οικογένειες. Στις 13 Σεπτεμβρίου, ενώ ήταν μαζί με τον αδερφό της, Kiaresh Amini, η αστυνομία ηθικής ή η αποκαλούμενη «Περίπολος Καθοδήγησης» συνέλαβε τη Mahsa για «ακατάλληλη ένδυση χιτζάμπ». Ο αδελφός της προσπάθησε να αντισταθεί στη σύλληψη, αλλά η αστυνομία έκανε χρήση δακρυγόνων και χτύπησε και τον Kiaresh. Πολλές άλλες συλληφθείσες γυναίκες έγιναν μάρτυρες αυτού που συνέβη στο βαν της αστυνομίας. Καθ’ οδόν προς το αστυνομικό τμήμα υπήρξε λογομαχία μεταξύ κρατουμένων γυναικών και αστυνομικών. Η Mahsa Amini ήταν ένα από τα κορίτσια που διαμαρτυρήθηκαν για τη σύλληψή τους. Έλεγε ότι δεν ήταν από την Τεχεράνη και ότι έπρεπε να την αφήσουν να φύγει. Η αστυνομία χρησιμοποίησε σωματική βία για να κλείσει το στόμα όλων των κρατουμένων. Η Mahsa χτυπήθηκε, επίσης. Οι αυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι οι αστυνομικοί χτύπησαν δυνατά το κεφάλι της Mahsa στο πλαϊνό μέρος του βαν της αστυνομίας. Είχε ακόμη τις αισθήσεις της όταν έφτασε στην Υπηρεσία Ηθικής Ασφάλειας, αλλά οι άλλες κρατούμενες γυναίκες παρατήρησαν ότι δεν φαινόταν καλά. Η αστυνομία ήταν παντελώς αδιάφορη και την κατηγόρησε για υποκριτική. Οι γυναίκες συνέχισαν να διαμαρτύρονται για να βοηθήσουν τη Mahsa να λάβει την ιατρική φροντίδα που χρειαζόταν. Οι διαμαρτυρίες αντιμετωπίστηκαν με βία από την αστυνομία. Η Mahsa Amini χτυπήθηκε άγρια ​​από την αστυνομία και έχασε τις αισθήσεις της στη συνέχεια. Λίγο αργότερα, η αστυνομία το αντιλήφθηκε και προσπάθησε να την συνεφέρει παρέχοντας της πρώτες βοήθειες, ασκώντας πίεση στο στήθος της και σηκώνοντας και κάνοντας μασάζ στα πόδια της. Αφού απέτυχαν αυτές οι προσπάθειες, η αστυνομία επιτέθηκε σε άλλες γυναίκες για να κατασχέσει όλα τα κινητά τηλέφωνα και τις κάμερες που μπορεί να κατέγραψαν το περιστατικό. Μετά από μεγάλη καθυστέρηση και την εύρεση των χαμένων κλειδιών του ασθενοφόρου, η Mahsa μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Kasra. Η κλινική στην οποία έγινε εισαγωγή της Mahsa Amini ισχυρίστηκε, σε μια ανάρτηση στο Instagram, ότι η Mahsa ήταν εγκεφαλικά νεκρή όταν εισήχθη. Αυτή η ανάρτηση στο Instagram αργότερα διαγράφηκε. Στις 14 Σεπτεμβρίου, ένας φίλος που εργαζόταν στο Νοσοκομείο Kasra, με λογαριασμό στο Twitter, έγραψε ότι η αστυνομία απείλησε τους γιατρούς, τις νοσοκόμες και το προσωπικό να μην τραβήξουν φωτογραφίες ή βίντεο και να πουν ψέματα στους γονείς της Mahsa για την αιτία του θανάτου. Το νοσοκομείο, εκφοβισμένο, συμμορφώθηκε με την αστυνομία. Είπαν ψέματα στους γονείς ότι ήταν «ατύχημα» και ότι την κράτησαν ζωντανή για δύο ημέρες με μηχανική υποστήριξη. Η Mahsa κηρύχθηκε νεκρή στις 16 Σεπτεμβρίου. Η αιτία του θανάτου της από τις ιατρικές σαρώσεις, που διέρρευσαν από hacktivists (ακτιβιστές χάκερς), δείχνει κατάγματα οστών, αιμορραγία και οίδημα εγκεφάλου. Διαδηλωτές στην Κωνσταντινούπολη της Τουρκίας κρατούν στις πορείες φωτογραφίες της Mahsa Amini.

BRRN: Η ταυτότητα της Mahsa ως Κουρδικής καταγωγής έπαιξε ρόλο στη σύλληψη και τον θάνατό της;

FAE: Αναμφίβολα, το να είσαι Κούρδος στην Τεχεράνη έπαιξε ρόλο στον τελικό θάνατο της Mahsa. Όμως, αυτή είναι μια πραγματικότητα που βιώνουν όλες οι γυναίκες στο Ιράν. Δεν χρειάζεται να ψάξουμε πολύ για να βρούμε βίντεο με την αστυνομία ηθικής να χτυπά και να αναγκάζει γυναίκες να μπαίνουν σε βαν της αστυνομίας, να πετάει γυναίκες έξω στο δρόμο από ένα κινούμενο αυτοκίνητο και να παρενοχλούνται από γυναίκες Hijabi για «ακατάλληλη χρήση του χιτζάμπ» τους. Αυτά τα βίντεο δείχνουν μόνο ένα μικρό κλάσμα της κόλασης που βιώνουν οι γυναίκες στο Ιράν. Η Mahsa με τον αδερφό της την ημέρα της σύλληψής της δεν ήταν τυχαίο γεγονός. Στην πατριαρχική κοινωνία του Ιράν, οι γυναίκες θα πρέπει να συνοδεύονται από έναν άνδρα συγγενή, είτε πατέρα, σύζυγο, αδερφό είτε ξάδερφο, για να μπορέσουν να αποκρούσουν τυχόν έλεγχο από την αστυνομία ηθικής και να αποθαρρύνουν οποιαδήποτε ενόχληση από περαστικούς. Τα νεαρά ζευγάρια δεν μπορούν να κινούνται πολύ κοντά το ένα στο άλλο δημόσια γιατί κινδυνεύουν να ξυλοκοπηθούν και να συλληφθούν από την αστυνομία ηθικής. Οι συγγενείς πρέπει να έχουν έγγραφα ως απόδειξη των ισχυρισμών τους στην αστυνομία. Η σύλληψη γυναικών για κραγιόν και βερνίκι νυχιών παραμένει μια πραγματικότητα που πολλοί από εμάς τους millennials στο Ιράν θυμόμαστε έντονα. Η απειλή επιθέσεων με οξύ για την «κακή χρήση χιτζάμπ» είναι ένας άλλος εφιάλτης που υπομένουν οι γυναίκες στο Ιράν. Η πατριαρχία και η θρησκευτική αυτοκρατορία επηρεάζουν όλες τις γυναίκες.

BRRN: Πώς έμαθε ο ιρανικός λαός τον θάνατο της Mahsa; Ποια ήταν η αρχική λαϊκή ανταπόκριση;

FAE: Όπως αναφέραμε νωρίτερα, υπήρχαν πάρα πολλοί αυτόπτες μάρτυρες. Όσες απειλές κι να εκτόξευσαν, δεν θα μπορούσαν να εμποδίσουν τη διαρροή της ιστορίας του θανάτου της Mahsa. Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο γιατρός που παρακολουθούσε τη Mahsa και ο φωτορεπόρτερ που καταγράφει την κατάσταση της Mahsa και την αγωνία της οικογένειάς της, συνελήφθησαν και οι δύο, και η κατάστασή τους αυτή τη στιγμή είναι άγνωστη. Η αρχική απάντηση ήταν αγανάκτηση. Οι άνθρωποι μοιράζονταν ήδη την ιστορία της Mahsa από τις 14 Σεπτεμβρίου. Η οργή δεν ήταν ακόμη αρκετά δυνατή για διαμαρτυρίες και εξεγέρσεις. Οι άνθρωποι εξακολουθούσαν να πιστεύουν ότι η Mahsa ήταν σε κώμα και υπήρχε ελπίδα για την ανάρρωσή της. Στη συνέχεια, κηρύχθηκε νεκρή στις 16 Σεπτεμβρίου.

Πρώτον, υπήρξαν μικρές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στο Νοσοκομείο Kasra, οι οποίες διαλύθηκαν από την αστυνομία. Οι σπίθες της τρέχουσας εξέγερσης άναψαν στο Saghez, την πατρίδα της Mahsa. Μια αστυνομική μοτοσικλέτα κάηκε σε διαδήλωση στην Τεχεράνη.

BRRN: Ποια είναι η κλίμακα των σημερινών διαδηλώσεων; Σε ποιες περιοχές της χώρας έχουν επικεντρωθεί οι διαδηλώσεις;

FAE: Η κατάσταση είναι πολύ δυναμική και αλλάζει εξαιρετικά γρήγορα. Τη στιγμή που γράφουμε αυτό το άρθρο, οι φλόγες της εξέγερσης έχουν πυρπολήσει 29 από τις 31 επαρχίες του Ιράν. Ένα από τα χαρακτηριστικά αυτής της εξέγερσης είναι ότι εξαπλώθηκε γρήγορα σε μεγάλες πόλεις σε όλο το Ιράν, όπως η Τεχεράνη, η Ταμπρίζ, το Ισφαχάν, το Αχβάζ, το Ραστ και άλλες. Το Qom και το Mashhad, τα ιδεολογικά προπύργια του καθεστώτος, έχουν προσχωρήσει στην εξέγερση. Το νησί Κις, το καπιταλιστικό και εμπορικό κέντρο του καθεστώτος, έχει επίσης εξεγερθεί. Αυτή είναι η πιο ποικιλόμορφη εξέγερση που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια. Στις 23 Σεπτεμβρίου οι συνδικαλιστές σχεδιάζουν γενική απεργία υπέρ των διαδηλώσεων. Το καθεστώς έχει προγραμματίσει ένοπλη διαδήλωση την ίδια μέρα. Πολλά συμβαίνουν.

BRRN: Πώς αντέδρασε το ιρανικό κράτος σε αυτές τις διαδηλώσεις;

FAE: Η αρχική απάντηση του καθεστώτος ήταν λιγότερο βάναυση από ό,τι ζήσαμε πριν. Ένας λόγος είναι ότι πιάστηκαν στον ύπνο. Δεν περίμεναν αυτή την έντονη απάντηση. Ο πιο σημαντικός λόγος είναι ότι ο Ιμπραήμ Ραΐσι είναι στον ΟΗΕ. Η έλλειψη ανώτερων στελεχών της εξουσίας, η δημοσιοποιημένη ιστορία της Mahsa και οι διαμαρτυρίες και η πίεση στην κυβέρνηση η οποία παρακολουθείται από τη διεθνή κοινότητα έχουν σταματήσει τη σφαγή προς το παρόν. Μην μας παρεξηγείτε. Η αστυνομία σκότωσε και τραυμάτισε πολλούς ανθρώπους από την πρώτη μέρα των διαδηλώσεων. Μερικοί ανάμεσά τους ήταν παιδιά 10 ετών και έφηβοι 15 ετών. Εμείς, όμως, έχουμε ζήσει και τον Νοέμβριο του 2019, όταν το καθεστώς σφαγίασε πολλές χιλιάδες ανθρώπους μέσα σε 3 ημέρες. Σε όλες τις προηγούμενες εξεγέρσεις, η αστυνομία δεν ήταν άμεσα στόχος της οργής του κόσμου. ΟΧΙ, όμως και αυτή τη φορά. Είναι οι κακοί αυτή τη φορά και οι άνθρωποι είναι στους δρόμους για το αίμα τους. Αυτό τους φθείρει σωματικά και ψυχικά, κάτι που θεωρούμε καλά νέα. Αυτή τη στιγμή, το Saghez και το Sanandaj βιώνουν ανελέητη καταστολή. Το καθεστώς έχει φέρει τανκς και βαρέα στρατιωτικά οχήματα για να καταστείλει την εξέγερση εκεί. Υπάρχουν πολλές αναφορές για πυροβολισμούς με πραγματικά πυρομαχικά εναντίον διαδηλωτών. Οι διαδηλώσεις συνεχίζονται ακόμη. Αυτοκίνητα της αστυνομίας ανατρέπονται. Τα αστυνομικά τμήματα κυκλώθηκαν και κάηκαν. Απλώς χρειάζεται να οπλιστούμε λεηλατώντας το οπλοστάσιο τους. Μετά, μπαίνουμε σε μια άλλη φάση εξέγερσης συνολικά. Ένα οδόφραγμα στήθηκε σε μια διαδήλωση στην Τεχεράνη στις 21/9/22.

BRRN: Είναι ακριβές να αποκαλούμε αυτές τις διαδηλώσεις φεμινιστικού χαρακτήρα;

ΦΑΕ: Ναι, οπωσδήποτε. Όπως όλες οι άλλες εξεγέρσεις, υπήρξαν εξελίξεις και κινήσεις κάτω από την επιφάνεια. Μπορεί να ειπωθεί ότι η πρόσφατη καταστολή του Hijab και η αυξημένη βαρβαρότητα της αστυνομίας ηθικής ξεκίνησαν ως απάντηση στην αυθόρμητη, αυτόνομη και φεμινιστική αυτοοργάνωση των γυναικών του Ιράν. Νωρίτερα φέτος, οι γυναίκες στο Ιράν άρχισαν να μπαίνουν στη μαύρη λίστα και να μποϊκοτάρουν ανθρώπους και επιχειρήσεις, όπως καφετέριες, που επιβάλλουν αυστηρά το Hijab. Το κίνημα ήταν αποκεντρωμένο και χωρίς ηγέτες, με στόχο τη δημιουργία ασφαλών χώρων για τις γυναίκες και τα μέλη της LGBTQ κοινότητας. Αυτή η βάναυση καταπίεση κορυφώθηκε αυτή τη στιγμή όπου οι γυναίκες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή παντού, καίγοντας τα κασκόλ τους και χτυπώντας μπάτσους χωρίς Hijab. Το κύριο σύνθημα της εξέγερσης είναι επίσης «Γυναίκα, Ζωή, Ελευθερία», ένα σύνθημα από τη Rojava, μια κοινωνία της οποίας οι φιλοδοξίες βασίζονται στην αναρχική, φεμινιστική και κοσμική θεώρηση των πραγμάτων.

BRRN: Ποια πολιτικά στοιχεία (οργανώσεις, κόμματα, ομάδες) είναι παρόντα στις διαδηλώσεις, εάν υπάρχουν;

FAE: Πολλές οργανώσεις, κόμματα και ομάδες προσπαθούν να οικειοποιηθούν ή να επηρεάσουν τις διαδηλώσεις προς όφελός τους σε κάθε εξέγερση. Η πλειονότητά τους αντιμετώπισε ένα μη κλιμακωτό πρόβλημα κατά τη διάρκεια αυτής της εξέγερσης. Πρώτον, οι μοναρχικοί. Ο Reza Pahlavi, ο χασομέρης γιος του νεκρού προηγούμενου Σάχη του Ιράν, ένα άτομο που υποστηρίζεται από κλεμμένα χρήματα και δίκτυα μέσων ενημέρωσης εκτός Ιράν, κάλεσε σε μια ημέρα εθνικού πένθους εν μέσω δημόσιας οργής και αρχικών διαδηλώσεων αντί να χρησιμοποιήσει τους πόρους του για να βοηθήσει την επανάσταση. Ο κόσμος τελικά τον αντιμετώπισε ως τον τσαρλατάνο που ούτως ή άλλως είναι. «Θάνατος στους καταπιεστές, είτε Σάχη είτε Ηγέτη», ακούστηκε σε όλο το Ιράν.

Μετά, είναι το ΜΕΚ ή Μουτζαχεντίν Καλκ. Το ΜΕΚ έχει ιδεολογικό πρόβλημα με αυτή την εξέγερση. Είναι μια οργάνωση της οποίας οι γυναίκες μέλη αναγκάζονται να φορούν κόκκινα κασκόλ. Η ιστορικά, προέρχονται είναι από το συνδυασμό μαρξιστικών και ισλαμικών ιδεολογιών, που είχαν καταληφθεί από τους μαρξιστές-λενινιστές πριν από το 1979, πάντα στην υπηρεσία των καπιταλιστικών και ιμπεριαλιστικών κρατών σήμερα. Ωστόσο, οι γυναίκες στο Ιράν καίνε τις μαντίλες και το Κοράνι τους. Δεν έχουν λόγο σε αυτό το πολιτικό κλίμα. Έπειτα, υπάρχουν κομμουνιστικά κόμματα που περιφρονούν τη Ροζάβα και μιλούν πάντα άσχημα για αυτό. Η απομυθοποιημένη και σκουριασμένη ταξική τους ανάλυση δεν τους βοηθά να κερδίσουν καρδιές εδώ. Με όλες τους τις συζητήσεις και την προπαγάνδα ότι είναι υπέρμαχοι της ανεξιθρησκίας και του φεμινισμού, δεν είχαν ούτε ένα σύνθημα προσανατολισμένο προς την απελευθέρωση των γυναικών. Και η ιδεολογία τους τούς εμπόδισε να φωνάζουν «Γυναίκες, Ζωή, Ελευθερία». Δεν είχαν τίποτα να πουν, γι’ αυτό σώπασαν. Χάρη σε αυτό, η παρουσία τους είναι πολύ πιο αδύναμη στις διαδηλώσεις σήμερα. Το αναρχικό ρεύμα αναπτύσσεται στο Ιράν. Αυτή η εξέγερση, όντας χωρίς αρχηγούς, φεμινιστική, ανεξούσια, και φωνάζοντας συνθήματα της Ροζάβα, οδήγησε τους αναρχικούς, συνδεδεμένους και μη με την ομοσπονδία, να έχουν ισχυρή παρουσία σε αυτή την εξέγερση. Δυστυχώς, πολλοί έχουν συλληφθεί και τραυματιστεί, επίσης. Εργαζόμαστε για να συνειδητοποιήσουμε τις αντικαπιταλιστικές δυνατότητες αυτού του κινήματος. Επειδή η Ισλαμική Δημοκρατία είναι μια λατρεία θανάτου και η θρησκεία, η πατριαρχία, ο ρατσισμός και ο καπιταλισμός είναι οι ιδεολογικοί της πυλώνες. Για να ζήσουμε, πρέπει να είμαστε ελεύθεροι. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς την απελευθέρωση των γυναικών στην πρώτη γραμμή.

Διαδηλωτές πανεπιστημίων στην Τεχεράνη στις 19/9/22

BRRN: Στην αλληλεγγύη. Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.

FAE: Αλληλεγγύη.

Πηγή: https://anarchistnews.org/content/iranian-anarchists-protests-response-police-murder-mahsa-amini

Μετάφραση – απόδοση Π.

Δημοσιεύθηκε στην ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φ.230, Οκτώβριος 2022

Η αναρχική συλλογικότητα Acte πραγματοποίησε παρεμβάσεις αλληλεγγύης στις εξεγερμένες /ους στο Ιράν με μικροφωνική αλληλεγγύης στις 24/9 στο Μοναστηράκι, μοίρασμα κειμένου σε γειτονιές της Αθήνας και στην πορεία που πραγματοποιήθηκε στις 28/9 στη Βικτώρια .

Πηγή: Acte

Both comments and trackbacks are currently closed.
Αρέσει σε %d bloggers: