Ο Πόλεμος και οι Αναρχικοί (Απομαγνητοφωνημένη συζήτηση της Αναρχικής Αρχειοθήκης)

Β’ Μέρος

Το παρακάτω κείμενο αποτελεί απομαγνητοφώνηση συζήτησης που πραγματοποιήθηκε

στις 17 Οκτωβρίου του 2019 στα γραφεία της Αναρχικής Αρχειοθήκης με θέμα «Ο Πόλεμος και οι Αναρχικοί».

Στη συζήτηση, εξετάστηκε η σημασία που έχει, πρώτα πρώτα ως αναρχικοί, σε κάθε γεγονός να είμαστε μακριά (παρατηρητές) μέχρι να κατανοήσουμε πότε η συμβολή μας δεν θα ενισχύσει εξουσιαστικές διαθέσεις, προοπτικές και σχέδια. Η όποια συμβολή μας να είναι όσο το δυνατόν προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανθρωπινότητας, της ανθρώπινης φύσης, της απελευθερωτικής, της αποδευσμευτικής προοπτικής.

Στη συζήτηση συμμετείχε και ο σύντροφός μας Γιώργος Βλασσόπουλος.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΣ:  Το κομμουνιστικό κόμμα είχε ένα σχέδιο το οποίο το πήρε από την κομμουνιστική διεθνή, στα γερμανικά … ο Σταυρίδης το εφάρμοσε μαζί με τον Πουλιόπουλο στο μέτωπο, δυστυχώς, με απόλυτη επιτυχία … με απόλυτη καταστροφική επιτυχία. Κατέλαβαν τα τηλεφωνικά κέντρα για να έχουν επικοινωνία, έγινε μια απεργία και το κράτος έστειλε όλους τους απεργούς πείνας, οι περισσότεροι κομμουνιστές, στο μέτωπο… κατέλαβαν τις σιδηροδρομικές γραμμές… είχανε λιποταξίες κλπ

Συμμετέχων: Ουσιαστικά ωφελήθηκε η άλλη πλευρά.

Γ.Β.: …ωφελήθηκαν οι Οθωμανοί και όχι μόνο αυτοί και οι Γάλλοι και οι Ιταλοί και οι Εγγλέζοι, όλοι ωφελήθηκαν… οι μόνο που δεν ωφελήθηκαν ήταν οι φουκαριάρηδες οι πρόσφυγες και μετά λέγαν ότι  έφταιξε ο βασιλιάς ο τάδε ο δείνα… Και οι βενιζελικοί, βέβαια, οι οποίοι λόγω των αντιθέσεων, οι αξιωματικοί τρωγόντουσαν μεταξύ τους. Αλλά αυτοί που δουλέψανε με πολύ συστηματικό τρόπο ήταν οι κουμουνιστές.

Ποιος φορτώνεται το ένα εκατομμύριο σφαγιασθέντων; Και να δημιουργήσεις στη θέση του ένα τέρας κράτος, όπως αυτό που υπάρχει τώρα. Δηλαδή, όλα τα κράτη είναι εχθρικά προς την ανθρώπινη φύση, κάποια όμως υπέρ το δέον… ξεπερνούν και τα στοιχειώδη. Όλα τα κράτη έχουν κάνει γενοκτονίες, όλα τα κράτη έχουν κάνει εθνοκαθάρσεις· κάποια κράτη έχουν ξεπεράσει και τα στοιχειώδη επίπεδα. Είναι μονίμως εθνοκαθαρτές και γενοκτόνοι.

Συμμετέχων: Αυτοί οι κομμουνιστές ήταν στρατεύσιμοι… στο μέτωπο;

Γ.Β.: Ναι.

Συμμετέχων: Απλοί στρατιώτες;

Γ.Β.: Ναι, κάποιοι είχαν και κάποιο βαθμό, λοχίες… και αξιωματικοί… στην πρώτη γραμμή. Και το φέρνω σαν παράδειγμα γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία στο αν και πως αντιτίθεσαι. Βεβαίως, να λες ότι ο πόλεμος δεν είναι ωφέλιμος για την ανθρωπότητα, για κάθε είδους ανθρώπινες ομάδες, αυτό είναι σωστό δεν θέλουμε να σκοτωνόμαστε… όταν συγκρούονται δύο στρατοί αυτός που θα νικήσει θα γίνει ο σφαγέας στους υπόλοιπους. Σε έναν πόλεμο εκτρέπονται τα πάντα, δεν υπάρχουν «κανόνες του πολέμου». Αυτά μόνο στην Ιαπωνία, ίσχυαν παλιά, και κάτι ανατολικές χώρες που υπήρχε «κανόνας τιμής» αν θυμάμαι καλά, κάπως έτσι. Αυτοί εξαλείφθηκαν, δεν υπάρχουν.

Δεν υπάρχουν κανόνες στον πόλεμο … Θα λεηλατήσει ζωές, εδάφη… Γιατί, σαφώς το να είσαι ενάντια στον πόλεμο και να το εξηγείς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ανάλογα και με τις συνθήκες είναι πολύ σημαντικό. Από εκεί και πέρα το πώς πρακτικά θα μπεις μέσα σε αυτόν τον κύκλο, τον πολυσύνθετο κύκλο (δεν είναι μόνο κύκλος αίματος), ιδεών, κατευθύνσεων, συμφερόντων. Σε αυτήν την περίπτωση ένας αναρχικός πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός. Δυστυχώς, αυτοί που μιλήσανε στο όνομα της αναρχίας αλλά ουσιαστικά υπηρέτησαν και υπηρετούν τον αναρχισμό δεν το σκέφτονται τόσο καλά. Παραδείγματος χάριν, εγώ προσωπικά συμπαθώ τους κούρδους, είναι ένας λαός ο οποίος πολεμάει τόσα χρόνια να πάρει την ανεξαρτησία του και να φτιάξει ένα κράτος. Σαν άνθρωπος, μπορεί να τους συμπαθώ, ως αναρχικός δεν μπορώ να πολεμήσω μαζί με τους Κούρδους διότι γνωρίζω ότι αγωνίζονται για να κτίσουν κράτος, εξουσία. Δεν έχω την δυνατότητα ούτε αριθμητικά ούτε σε επίπεδο διάχυσης ιδεών να μπορώ να τους πείσω ότι αυτό που πάνε να φτιάξουνε είναι ένα ακόμη τέρας δίπλα στο τέρας του Άσσαντ και δίπλα στο τέρας του Ερντογάν, ή στο τέρας του Πούτιν, το οποίο είναι λίγο πιο μακριά. Δεν μπορώ να πω «πάω να πολεμήσω με τους κούρδους» διότι αυτό καταστρατηγεί θεμελιώδεις αρχές της αναρχίας. Ο αναρχισμός μπορεί να πει, πάμε να πολεμήσουμε με τους κούρδους, διότι δεν ενδιαφέρεται για τις αρχές της αναρχίας. Τι λένε βρε παιδιά! … αυτό που πάνω να κάνουν είναι σχηματισμός κράτους. Να αποσχιστούν από την Συρία και ενδεχομένως να αποσπάσουνε και κομμάτια από την Τουρκία και να φτιάξουν (όπως θέλει και η Αλβανία) το μεγάλο Κουρδιστάν. Μπορεί να είναι δίκαιο το αίτημά τους με μια λογική δικαιοσύνης «Χ»… αλλά δεν παύει να είναι μια λογική, η οποία οδηγεί στην δόμηση μιας ισχυρότατης εξουσίας.

Συμμετέχων: Μα δεν υπάρχει θέμα να υπάρχει φάση πολέμου που να μην βγει ζημιωμένος.

Γ.Β.: Εδώ είναι αυτό το σημείο που λέμε ότι κάθε τι εκτιμάται συγκεκριμένα και κρίνεται συγκεκριμένα…

Συμμετέχων: …πολεμούσαν με τα όπλα των Αμερικάνων. Εδώ υπάρχει μια θεμελιώδης αντίφαση. Και λένε αυτοδιαχείριση, αυτοοργάνωση κλπ και λες μα τι;  ο σκοπός αγιάζει τα μέσα; Συμμαχούμε με τους… και τώρα τρέξανε σε ρωσική βάση … δηλαδή μιλάμε με όλο το μπλοκ της κυριαρχίας. Συνεννόηση σε ρωσική βάση με το καθεστώς Άσσαντ που προηγουμένως πολεμούσανε. Και εδώ σηκώνεις τα χέρια ψηλά και τους λες «τί είδους αναρχία είναι αυτή;» Είχε σκοτωθεί και ένας αναρχικός, ο άνθρωπος αυτό που έγραψε ήταν σημαντικό, συγκινητικό… δεν ήταν για τα σκατά που πήγε και έδωσε την ζωή του εκεί. Αλλά αναρωτιέσαι, δεν είναι πρόβλημα; Δεν είναι αντίφαση; Δηλαδή, σου λέει για την ελευθερία, για την αναρχία και λες κρίμα… να χάνονται αξιόλογοι άνθρωποι σε λάθος πεδίο, σε λάθος μάχη. Και το απέδειξε τώρα… σε ρωσική βάση συναντήθηκαν οι Κούδροι με το καθεστώς Άσσαντ. Και πριν πολεμούσαν τους τζιχαντιστές με τα όπλα των Αμερικανών. Οι αναρχικοί τι δουλειά έχουνε;

ΓΒ. Οι αναρχιστές όμως έχουνε.

Συμμετέχων:  Έχει δειχτεί με τους κούρδους ότι κτίζουνε έναν ελευθεριακό κοινοτισμό.

Συμμετέχων: Ποιος είναι ο ελευθεριακός κοινοτισμός που χτίζεται σε αγαστή συνεργασία με το μπλοκ κυριαρχίας… με Ρώσους, με Αμερικάνους, με τον Άσσαντ.

ΓΒ. Εκτός από αυτό. Πόσο ελευθεριακό είναι το να έχεις συλλάβει 10 χιλιάδες τζιχατζιστές αιχμάλωτους και 50 χιλιάδες ακόμη και να τους κρατάς σε στρατόπεδα.

Συμμετέχων: Δηλαδή τα παιδιά που θα μεγαλώσουν σε στρατόπεδο έχουμε την ιδέα ότι θα γίνουν τζιχαντιστές;;

Συμμετέχων: …έχει όλο αυτό ντυθεί με ένα περίβλημα…

ΓΒ. Ναι, ακριβώς, αλλά το περίβλημα αυτό είναι ψευδές. Αυτό μας ενδιαφέρει εμάς… και όταν ειπώθηκε προηγουμένως, απόσπαση, πολικότητα, κατανόηση και συμβολή εκεί που πραγματικά χρειάζεται ή εκεί που είναι άφευκτος ανάγκη. Άφευκτος ανάγκη παρουσιάζεται αν πραγματικά γίνει μια σύρραξη με ένα κράτος και οι άλλοι έχουν πάρει παραμάζωμα τους από εδώ εξουσιαστές και προφανώς δεν θα αφήσουν τίποτα όρθιο. Εκεί αντιστέκεσαι. Δεν μπορείς να πεις, καλώς τα παιδιά, σφάξε με αγά μου να αγιάσω. Είπαμε, είμαστε κατά των βίαιων ενεργειών αλλά από εκεί και πέρα δεν είμαστε και ηλίθιοι.

Συμμετέχων: Εκεί είναι άμυνα, στοιχειώδης άμυνα.

Συμμετέχων: Σε μια περίοδο επιστράτευσης όταν κρίνεται απαραίτητο και δεν έχεις περιθώρια να πεις όχι, και γίνεται μια ομαδική επιστράτευση, τι περιθώρια έχουν οι άνθρωποι να αρνηθούν; Συμμετέχων: Οι αναρχικοί έχουν άπειρα περιθώρια και έχουν δείξει από την εποχή του ισπανικού εμφυλίου ότι δεν μπορώ να καταταχτώ σε έναν εθνικό στρατό ο οποίος έχει συγκεκριμένη συμπεριφορά, συγκεκριμένη δομή και συμπεριφορά απέναντι στον εχθρό. Δεν μπορεί να ταχθεί έναν αναρχικός με τον εθνικό στρατό. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να σαμποτάρει όταν μπορέσει και να αντισταθεί υπερασπίζοντας τον εαυτό του, τους συντρόφους του και να υπερασπιστεί τη ζωή. Ένας αναρχικός, όταν θα ασκήσει βία είναι μόνο για να υπερασπιστεί ανθρώπινη ζωή, πρώτον ατομικά και έπειτα συντροφικά και συλλογικά. Δεν θα μπορέσω εγώ ποτέ να απλώσω το όπλο για να σκοτώσω τον απέναντί μου επειδή τον θεωρώ κατώτερο ή μου το επιβάλει ο στρατός. Είναι οξύμωρο… Δεν μπορεί να ενταχθεί ένας αναρχικός σε μια τέτοια συλλογιστική βάση και το έχουμε δει πάρα πολύ συχνά. Επίσης, δεν μπορεί να συνταχθεί ένας αναρχικός σε καμία περίπτωση σε απελευθερωτικά τύπου ΕΑΜ. Δεν  μπορεί να πάει σε μία λογική το μη χείρον βέλτιστο… και το έχουμε δει στο παρέλθουν και στην Ισπανία και στην Ελλάδα που έχουν ταχθεί και αναρχικοί με συγκεκριμένες συμπεριφορές και κατόπιν είδαμε τα αποτελέσματα. Έχουμε νομίζω την εμπειρία ιστορικά να πούμε ότι δεν μπορούμε να ταχθούμε με μια εξουσιαστική λογική η οποία πάει να εγκαθιδρύσει κράτος. Σε καμία περίπτωση. Μόνο για να υπερασπιστεί την ανθρώπινη ζωή, τον εαυτό του και τους συντρόφους του και τον διπλανό του και των παιδιών του. Μέχρι εκεί. Και μπορεί να συμμετάσχει σε κάτι πιο απλό… θα μπορούσε να πει κάποιος, αν έρθει κάποιος αστυνομικός με το πιστόλι στο χέρι και σου πει αν δεν υπηρετήσεις την πατρίδα σε σκοτώνω…. Ακόμα και εκεί μπορείς να πεις ότι εγώ είμαι αντιρρησίας συνείδησης ή εγώ δεν θέλω να χρησιμοποιήσω όπλο, τοποθετήστε με τραυματιοφορέα, κάπου όπου θα βοηθάω. Καταλαβαίνω ότι κρίνεται η ζωή μου, έτσι αναγκαστικά θα ενταχθώ στον στρατό, αλλά σε κάποιο πόστο από όπου θα μπορέσω να βοηθήσω κάπως διαφορετικά. Αυτά νομίζω είναι δεδομένα.

Συνεχίζεται….

Το Α’ μέρος εδώ: https://anarchypress.wordpress.com/2022/03/20/%ce%bf-%cf%80%cf%8c%ce%bb%ce%b5%ce%bc%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%bf%ce%b9-%ce%b1%ce%bd%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b9%ce%ba%ce%bf%ce%af-%ce%b1%cf%80%ce%bf%ce%bc%ce%b1%ce%b3%ce%bd%ce%b7%cf%84%ce%bf/

Both comments and trackbacks are currently closed.
Αρέσει σε %d bloggers: