Τhelo(1) Sex αλλά δεν έχω καλή σύνδεση!

Συνουσία είναι η ελληνική λέξη που προσδιορίζει την ερωτική επαφή μεταξύ, τουλάχιστον, δύο ατόμων. Η συνουσία μπορεί να επέλθει με όποιο τρόπο ικανοποιεί το άτομο έχοντας βεβαίως την συγκατάθεση του άλλου ή των άλλων. Σε αντίθετη περίπτωση πρόκειται για ανήθικη πράξη. Όλα αυτά αφορούν την ερωτική πράξη στο φυσικό επίπεδο. Στο απομακρυσμένο επίπεδο, όμως; Προς το παρόν δεν υπάρχει ελληνική λέξη που να μπορεί να προσδιορίσει το «απομακρυσμένο» sex. Αντίστοιχα η αγγλική γλώσσα περιγράφει με ακρίβεια την παραπάνω ιδιαίτερη ερωτική πρακτική ως phone sex, cyber sex ή sexting (ερωτικού περιεχομένου μηνύματα). Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να μεταφραστούν όπως, τηλεφωνικό και διαδικτυακό αλλά πάντα με την λέξη sex –που συμπληρώνει το νόημα– να παραμένει αμετάφραστη. Διαδικτυακή συνουσία ή τηλεφωνική συνουσία ουσιαστικά δεν υπάρχει. Η συνουσία προϋποθέτει την απαραίτητη ανταλλαγή υγρών, κάτι που στο νέο απομακρυσμένο τύπο sex αυτό δεν υφίσταται. Μπορεί να υπάρχει ανταλλαγή «ιδεών», κατάθεση φαντασίας, αλλά τα υγρά δεν ανταλλάσσονται και παραμένουν αυστηρώς προσωπικά. Για τους παραπάνω λόγους λοιπόν, όλα αυτά τα νέα πράγματα παραμένουν στην ουσία αμετάφραστα και οι απανταχού χρήστες χρησιμοποιούν αγγλική ορολογία. Ξενόφερτο είδος θα πουν κάποιοι, ενώ κάποιοι άλλοι θα αναρωτηθούν που οδεύει αυτός ο άμοιρος κόσμος. «Ω ρε που πάμε;» θα ξεφώνιζε ο Βασίλης Αυλωνίτης.

Το σίγουρο είναι ότι πρόκειται για συμπαρομαρτούντα ενός τρόπου ζωής όπου το ίντερνετ και πολλές εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης έχουν επιβληθεί από την κυριαρχία ως απαραίτητα. Δεν έχεις Facebook; Ποιος είσαι στην πραγματικότητα; Δεν έχεις smartphone; Ποιος είσαι στην πραγματικότητα; Μήπως είσαι ένα κοινωνικό φάντασμα; Ας επιστρέψουμε όμως στο απομακρυσμένο sex. Άνθρωποι κυρίως νέοι που έχουν τον φόβο της απόρριψης ή μπορεί να παρουσιάζουν κατάθλιψη είναι εθισμένοι στο διαδικτυακό sex. Άνθρωποι που απλώς θέλουν να ξεφύγουν από μια πραγματικότητα που τους πνίγει αναζητούν καταφύγιο σε εικονικές σχέσεις και sex. Επίσης πολλοί έφηβοι λόγω της έντονης σεξουαλικής τους επιθυμίας καταφεύγουν στο ανώνυμο και «ανώδυνο» διαδικτυακό σεξ. Οι καθηγητές Νευροψυχολογίας-Νευρογλωσσολογίας, του Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Αργύρης Καραπέτσας και Απόστολος Φώτης, σε άρθρο τους στο επιστημονικό περιοδικό «Εγκέφαλος», ανιχνεύουν τον σχετικά νέο εθισμό της σύγχρονης ζωής, αυτόν του διαδικτυακού σεξ και εξηγούν πόσο «ανώδυνο» τελικά μπορεί να είναι:

«Το φαινόμενο του εθισμού στο διαδικτυακό σεξ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα αφανή προβλήματα των σύγχρονων κοινωνιών, καθώς οι συνέπειές του δεν είναι εμφανώς συνδεδεμένες με το φαινόμενο, και δεδομένης της ανωνυμίας και της μη φυσικής υπόστασης των διαδικτυακών σχέσεων. Το αποτέλεσμα είναι τα άτομα που συμμετέχουν σε μία διαδικτυακή σεξουαλική εικονική σχέση να παρουσιάζουν ψυχικά τραύματα, κατάθλιψη και πολλές φορές συμπτώματα εθισμού».

Τα εξαρτημένα άτομα, αφού μπουν σε διαδικτυακούς χώρους συνομιλίας σε πραγματικό χρόνο (chat room), συνομιλούν ανώνυμα με άλλα άτομα υποδυόμενα σεξουαλικούς ρόλους κατά την διάρκεια μιας εικονικής συνουσίας: «Σ’ αυτή την κατηγορία ανήκουν χρήστες που ασχολούνται με την ανταλλαγή πορνογραφικών αρχείων, εμπλεκόμενοι πολλές φορές σε ιστοχώρους συνομιλιών, υποδυόμενοι διάφορους σεξουαλικούς ρόλους. Δεδομένης της πληθώρας πορνογραφικού υλικού, που μπορεί να προσεγγισθεί οποιαδήποτε χρονική στιγμή, από πολλούς ερευνητές πολλοί πιστεύουν ότι σ’ αυτή την ομάδα ανήκουν οι περισσότερο εθισμένοι χρήστες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η λέξη που έχει τη συχνότερη χρήση στις μηχανές αναζήτησης είναι νεανικό σεξ και διαδικτυακό σεξ.[…] Στους συγκεκριμένους χώρους λαμβάνει χώρα συνομιλία πραγματικού χρόνου δύο ή περισσοτέρων ατόμων. Δεν είναι ασυνήθιστο άτομα σε τέτοιους διαδικτυακούς χώρους να έχουν σεξουαλικές συνομιλίες, να ανταλλάσσουν αρχεία εικόνων και βίντεο, που περιλαμβάνουν πορνογραφικό υλικό. Εξέλιξη των chat rooms αποτελούν οι ιστοχώροι κοινωνικής δικτύωσης, με χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις το Facebook.com, MySpace.com, Youtube και Twitter».

Η ασφάλεια της ανωνυμίας, η προβολή μιας άλλης ταυτότητας που προσαρμόζεται αναλόγως με την ταυτότητα του έτερου ανώνυμο ατόμου, είναι δελεαστικά ώστε το άτομο να ξανά επιχειρήσει μια παρόμοια εμπειρία. Το χωρίς όρια και φραγμούς περιβάλλον του διαδικτύου προσφέρει στο άτομο την επιλογή και τη δυνατότητα να έχει πρόσβαση στις πιο βαθιές του φαντασιώσεις. Φαντασιώσεις και θέλω που για διάφορους λόγους στην πραγματικότητα δεν μπορεί να τις εκφράσει.: «[…]στην διαδικτυακή πραγματικότητα η ανωνυμία και ο διαχωρισμός των ενεργειών του ανθρώπου από την φυσική του ταυτότητα κάμπτει πολλές φορές τις αντιστάσεις. Αποτελεί, άλλωστε, δεδομένο το γεγονός ότι όταν το άτομο διαχωρίζει τις ενέργειές του από την ταυτότητά του, αισθάνεται λιγότερο υπόλογο για τις πράξεις του. Το άτομο, όταν επικοινωνεί διαδικτυακά, έχει την τάση να συμπεριφέρεται χωρίς –πολλές φορές– κανένα ενδοιασμό κατά τη συμμετοχή του σε ηλεκτρονικούς χώρους, φαινόμενο που δεν εμφανίζεται σε μια πρόσωπο με πρόσωπο συνάντηση».

Στο κόσμο του διαδικτυακού σεξ δεν υπάρχουν εξηγήσεις, συναισθηματισμοί, άβολες καταστάσεις και αμηχανία. Ανά πάσα στιγμή το άτομο μπορεί να διακόψει την επαφή χωρίς να είναι αναγκασμένο να δώσει εξηγήσεις. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να αναζητήσει ένα άλλο ανώνυμο άτομο που να πληροί τις όποιες φαντασιακές του προϋποθέσεις: «Εξ ίσου σημαντικό γεγονός που προσφέρει εύφορο έδαφος εμφάνισης του εθισμού στο διαδικτυακό σεξ, είναι η ικανότητα που έχει ο χρήστης να εγκαταλείψει οποιαδήποτε στιγμή επιθυμεί μια διαδικτυακή του σεξουαλική συναναστροφή. Σε αντίθεση με τον πραγματικό κόσμο, που η απομάκρυνση από μία σχέση δημιουργεί πολλές φορές κοινωνικά και ψυχολογικά προβλήματα, στο διαδίκτυο τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά. Αρκεί ο χρήστης απλά να τερματίσει τη σύνδεσή του, και άμεσα διακόπτεται η ηλεκτρονική σχέση που δημιούργησε».

Μια πάρα πολύ σημαντική πτυχή του διαδικτυακού sex και του εθισμού σε αυτό, είναι αυτή της αναστροφής της πραγματικότητας. Το άτομο λόγω της ευρείας χρήσης της συγκεκριμένης πρακτικής μπορεί να ξεγελαστεί και να νομίζει ότι όντως έχει κάποια φυσική σχέση με το άτομο που συνομιλεί. Το γεγονός αυτό μπορεί να επιφέρει άγχος και δραστική μείωση της καθημερινότητας στον πραγματικό κόσμο του ατόμου, με σκοπό περισσότερο κερδισμένο χρόνο στον κόσμο του διαδικτύου: «Παράλληλα, στο διαδίκτυο, λόγω της διαδικτυακής συναναστροφής ατόμων, υπάρχει τόσο λεπτή η διάκριση μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, που πολλές φορές, ενώ αρχικά οι χρήστες νιώθουν ότι πρόκειται για κάτι μη πραγματικό, που απλά βρίσκεται στο μυαλό τους, στη συνέχεια μπορεί να εξαλειφθεί αυτός ο διαχωρισμός, και δεδομένης της συνεχόμενης ενασχόλησης με το διαδίκτυο, και πολλώ μάλλον με το διαδικτυακό σεξ, να χαθεί η έννοια του πραγματικού και του φανταστικού κόσμου».

Γιατί «χιλιάδες αναμμένες οθόνες κρατούν τους ανθρώπους σβηστούς»;

Οι κοινωνικές συνθήκες που οδηγούν πολλούς σ’ αυτό το είδος της μη σεξουαλικής επαφής είναι τραγικές. Η εξουσία μετατρέπει την πραγματικότητα σε κάτι λειψό και προσφέρει στον άνθρωπο, μέσω της τεχνολογίας, την ευκαιρία της «μεταπραγματικότητας». Τα καθημερινά άγχη, η συνεχής αναζήτηση από ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού των ιδανικών συνθηκών επιβίωσης οδηγούν σε προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις. Από την άλλη, ένα άλλο πληθυσμιακό κομμάτι μπορεί να μην ψάχνει πώς να επιβιώσει, αλλά ακολουθεί χίμαιρες για επαγγελματική ανέλιξη και περισσότερα λεφτά, δημιουργώντας όλο και περισσότερες κάλπικες ανάγκες ώστε να συνεχίσει να νιώθει όμορφα. Ένας φαύλος κύκλος που μπορεί επίσης να οδηγήσει σε κατάθλιψη και διάλυση των ανθρωπίνων σχέσεων. Η πίεση για την επίτευξη όλων των παραπάνω, μπορούν να οδηγήσουν σε διαφόρων λογής εθισμούς, όπως και σε τόπους «μεταπραγματικότητας». Ο κόσμος τότε μπορεί να μπερδευτεί. Το ψεύτικο μπορεί να φαντάζει αληθινό και πιο όμορφο, πιο σίγουρο και ανάλαφρο. Η εξουσία πάντα επιθυμούσε να δημιουργεί παραισθήσεις. Παραισθήσεις που θα είχαν την δύναμη να κρατήσουν τους υπηκόους σκυφτούς, χαρούμενους και ξεχασμένους μέσα στην λήθη, μεθυσμένους από μια πλαστή πραγματικότητα που θα τους κρατά μακριά από το να δουν την αλήθεια. Όσο η εξαθλίωση μεγαλώνει τόσο και η εξουσία θα απομακρύνει την πραγματικότητα από την αλήθεια και τόσο οι άνθρωποι θα αναζητούν τις «μεταπραγματικότητες».

Το νέο επίτευγμα

Τα τελευταία περίπου δύο χρόνια υπάρχει μια νέα τάση στο λεγόμενο διαδικτυακό σεξ, που λόγω κόστους ακόμα δεν έχει διαδοθεί αρκετά. Με ειδικά γάντια, γυαλιά και στολή μπορεί ένα άτομο να νιώθει το άγγιγμα ενός άλλου ατόμου από χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Μάλιστα με ειδικούς αισθητήρες τα άτομα αυτά μπορούν να οδηγήσουν ο ένας τον άλλον σε οργασμό. Έτσι με μια ειδική στολή και σύνδεση στο ίντερνετ επιτυγχάνεται η τηλεσυνουσία. Να μας επιτρέψετε να έχουμε τις επιφυλάξεις μας γι’ αυτόν τον νεωτερικό όρο, αφού τα πολυπόθητα υγρά πάλι παραμένουν στο άτομο. Φανταζόμαστε ότι στο μέλλον του διακτινισμού και της τηλεμεταφοράς θα υπάρξει και λύση στο πρόβλημα των υγρών. Άραγε θα υπάρχει και επιλογή, όπου το άτομο θα τσεκάρει από το κινητό του σε πιο σημείο του σώματος θέλει να αποσταλούν; Άραγε θα υπάρχει φυσική συνουσία στο απώτερο μέλλον;

Μέσα κοινωνικές δικτύωσης και συνουσία

Παράλληλα με το διαδικτυακό sex υπάρχουν και οι πρακτικές που έχουν βάση το ίντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά το αποτέλεσμα είναι όντως η συνουσία! Πλέον υπάρχουν μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου ειδικεύονται στην συνουσία! Αυτές οι διαδικτυακές εφαρμογές (Tinder) «βοηθούν» τον ξαναμμένο κόσμο να σβήσει την φλόγα! Υπήρχαν από τις αρχές του 2000 και κυρίως απευθύνονταν σε ομοφυλόφιλα άτομα, αλλά στην πορεία επεκτάθηκαν και στα ετερόφυλα άτομα. Στις μέρες μας οι εφαρμογές αυτές παρουσιάζουν μεγάλη άνθιση.

Χωρίς να χρειάζεται να πληρώσει ποτό σε μπαρ, χωρίς να πρέπει να ψάχνει στυλό για να γράψει κάποιο τηλέφωνο και χωρίς να πρέπει να βοηθήσει την σερβιτόρα ή τον σερβιτόρο να πετάξει τα σκουπίδια του μαγαζιού ώστε να σχολάσει πιο γρήγορα και έτσι πιο γρήγορα να βρεθούν σε ένα κρεβάτι. Όλα πλέον γίνονται εύκολα, με ένα προφίλ στην εφαρμογή όπου κάποιος μπορεί μαζί με την φωτογραφία του ή φωτογραφία από κάποιο μέρος του σώματός του, να συμπληρώσει τις σεξουαλικές του προτιμήσεις να δηλώσει σε ποια περιοχή βρίσκεται και να πατήσει το κουμπί «διαθέσιμος». Όλα τα άλλα θα γίνουν αυτόματα, χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Θα μπορούσε να πει κάποιος: και τι πειράζει το μέσο, όταν το αποτέλεσμα είναι θετικό; Σαφώς και πρόκειται για διαφορετική κατάσταση από ότι το διαδικτυακό sex αλλά το αποτέλεσμα είναι πάντα θετικό; Το πιο σημαντικό που κάνουν αυτές οι εφαρμογές είναι ότι αποφεύγεται η αμηχανία, η εφευρετικότητα, η δημιουργία, το παιχνίδι, ο φόβος της απλυσιάς και προπαντός ο μεγάλος φόβος της «χυλόπιτας»! Μην το γελάτε, ο φόβος της άρνησης και της αποτυχίας ισχύει σε μεγάλο βαθμό στον άνθρωπο. Μαμάδες και μπαμπάδες συνεχίζουν να μεγαλώνουν τα παιδιά τους σε ένα ευνουχιστικό και υπερπροστατευτικό περιβάλλον νομίζοντας ότι έτσι το παιδί τους θα είναι ψυχικά υγιές. Λογικό αυτό το παιδί στην συνέχεια, ως έφηβος και ενήλικας, να ανατρέξει στις κατά τόπους σίγουρες, εύκολες και «επιτυχημένες» λύσεις όπου το αποτέλεσμα μετρά! Λογικό να μην μπορεί να διαχειριστεί μια ενδεχόμενη αποτυχία αλλά ούτε να χαρεί πραγματικά με μια επιτυχία. Πάντα όλα θα είναι λίγα, λειψά. Για το λόγο αυτό οι εφαρμογές της «συνουσίας» κάνουν θραύση. Γι’ αυτό τον λόγο όλοι οι επιτυχημένοι επί Γης, κρεμιούνται από μια φωτισμένη οθόνη. Έξω από την οθόνη, στην πραγματική ζωή, συνυπάρχουν η αποτυχία και η επιτυχία, η δημιουργία, η θλίψη, η ευχαρίστηση και η «χυλόπιτα». Προπαντός η «χυλόπιτα»!

Ελευθερόκοκκος

Δημοσιεύθηκε στην ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φ.182, Μάϊος 2018
  1. Δεν πρόκειται για ορθογραφικό λάθος. H χρήση των λεγόμενων «greeklish» είναι ευρέως διαδεδομένη στους «χώρους κοινωνικής δικτύωσης» οπότε συμβολικά και μόνο, επιλέχθηκε η χρήση της λέξης Θέλω.
Both comments and trackbacks are currently closed.