Η φλόγα παραμένει άσβεστη…
Χιλιάδες αναρχικοί και αντιεξουσιαστές απ’ όλο τον ελλαδικό χώρο και ακόμα σύντροφοι από την Ισπανία, την Ιταλία, την Γαλλία, την Κύπρο, την Τουρκία, την Αυστρία, την Αμερική, την Μ. Βρετανία και την Γερμανία άρχισαν να συγκεντρώνονται από τη 16η μέχρι και τη 21η Ιουνίου στη Θεσσαλονίκη για ν’ αντιταχθούν στη σύνοδο κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εξ αρχής θα πρέπει να πούμε ότι οι μορφές παρέμβασεις που επιλέχθηκαν όλες αυτές τις μέρες δεν είναι για εμάς αντικείμενα διαχωρισμού.
Και μιλάμε για τη πρώτη κατάληψη κτιρίου από πλευράς του ΒLACK BLOCK σε παρόμοιες συνόδους, την ενθουσιώδη πορεία αλληλεγγύης για τους μετανάστες 4.000 αναρχικών-αντιεξουσιαστών, τις εκδηλώσεις συλλογικοτήτων στον αίθριο χώρο ανάμεσα στη παλαιά και τη νέα φιλοσοφική σχολή, τις ανοικτές συνελεύσεις και τις προβολές δίπλα στο Μετεωροσκοπείο και στη κατειλημμένη Φιλοσοφική Σχολή, τα γεύματα που ετοιμάζονταν και διαθέτονταν από καραβάνι ποδηλατιστών. Και τέλος τη δυναμική πορεία του ΒLACK BLOCK, περίπου 3.000 συντρόφων που κατευθύνθηκαν στο κέντρο της πόλης και επιτέθηκαν στις δυνάμεις καταστολής, σε καταστήματα τραπεζών, σούπερ-μάρκετ, κοσμηματοπωλεία, σε «Μακ Ντόλαντς» και «Goody’s», σε καταστήματα «Vodafone» και «Telestet» σε γραφεία του ΚΚΕ κ.α.
Θεωρούμε κατ’ αρχήν ότι οι εκτιμήσεις που θα περιοριστούν σε «στρατιωτικό επίπεδο» θα οδηγηθούν σε εσφαλμένα συμπεράσματα ιδίως όταν καθορίζονται από λογικές νίκης και ήττας.
Από την πλευρά μας τα γεγονότα που σημάδεψαν τη σύνοδο κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης «διαβάζονται» και είναι σε άμεση συνάρτηση με τις δραστηριοποιήσεις των αναρχικών από τον ελλαδικό χώρο –είτε κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας είτε και πέρα απ’ αυτή– σε σχέση με τη παγκοσμιοποίηση και όχι μόνο. Αποτελούν μια στιγμή του συνολικότερου αγώνα και αντανακλούν διεργασίες πολύχρονες που φυσικά κουβαλούν τόσο θετικά όσο και αρνητικά χαρακτηριστικά.
Εκτιμούμε την βαρύτητα των γεγονότων ως ιδιαίτερα σημαντική χωρίς να επικεντρώνουμε στην πολυπληθή συμμετοχή συντρόφων από πολλές πόλεις, αλλά ούτε και να τη παραγνωρίζουμε.
Είναι αλήθεια ότι το μνημόσυνο που ετοίμαζαν οι πρόθυμοι οσφυοκάμπτες της κάθε εξουσίας, όσον αφορά τις κινητοποιήσεις ενάντια στη παγκοσμιοποίηση, αναβλήθηκε. Γι’ αυτούς που παρακαλούν γονατιστοί να ανέβουν λίγα σκαλοπάτια στο εξουσιαστικό στερέωμα η έκπληξη ήταν μεγάλη. Τι κρίμα να πάει χαμένη τόση προετοιμασία, τόσες συμφωνίες!!!
Το επικοινωνιακό σχέδιο του κράτους που αποτυπώθηκε δια στόματος υπουργού Μακεδονίας και Θράκης βαπτίσθηκε «Θεσσαλονίκη φιλόξενη πόλη για τους διαδηλωτές». Όλα φαίνονταν να δουλεύουν σαν ρολόι.
Τα διάφορα Φόρα έδιναν τις απαραίτητες εγγυήσεις για καθωσπρέπει εκδηλώσεις και πορείες. Η παρακαθήμενη (θεσμισμένη πλέον και επισήμως) «αντι»εξουσιαστική κίνηση τούς συναγωνίζεται επάξια: «Δεν μπορούμε να ελέγξουμε κάποιους που μεμονωμένα θα πάνε για να τα σπάσουν, αλλά, αν προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουνε το δικό μας μπλοκ, θα τους πετάξουμε έξω (όπερ και εγένετο). Άλλο να υπάρχει λόγος για επεισόδια και άλλο η τυφλή βία… Να σκεφτείτε ότι στη Γένοβα οι έλληνες αναρχικοί ήταν στο κύριο όγκο των διαδηλωτών (sic!!!) και όχι στις ομάδες των αναρχικών» (μετά από τόσες συνεντεύξεις σε κρατικά κανάλια και μια συνέντευξη στο Βήμα στις 15/6/2003 δεν βλάπτει, αλλά που να το ξέρουν αυτοί οι καημένοι οι ιταλοί αναρχικοί που δοκίμασαν να ρίξουν ένα μπουκαλάκι νερό σε δημοσιογράφο έξω από παραχωρημένο κτίριο της Θεολογικής και ξυλοκοπήθηκαν από τους «αντιεξουσιαστές» παλικαράδες…).
Οι διάφοροι φορείς, λοιπόν, των κινητοποιήσεων ακροβολίστηκαν χορτασμένοι από τις κρατικές επιχορηγήσεις άλλος στο Ζωολογικό Κήπο (ΚΚΕ) κι άλλος στο Βελίδειο (Ελληνικό Κοινωνικό Φόρουμ).
Όλα έμοιαζαν να κυλούν ομαλά, παρ’ ότι τα ΜΜΕ είχαν επικεντρώσει την προσοχή τους στο κατειλημμένο κτίριο της Φιλοσοφικής.
Το σκηνικό άρχιζε ν’ αλλάζει με την πράγματι συγκλονιστική πορεία για τους μετανάστες. Ο υπουργός Δημόσιας τάξης φανερά πανικόβλητος σπεύδει να διαβεβαιώσει ότι δεν θα πέσει ούτε ντομάτα το Σάββατο και ότι αν οι ταραξίες είναι 4.000, τέσσερις χιλιάδες θα είναι και οι συλληφθέντες. Το μόνο που πέτυχε τελικά ήταν να ξεφτιλιστεί.
Ακολούθησε η κινητοποίηση των φορέων που καλούσαν στη Χαλκιδική που έμοιαζε εκ των προτέρων (και τελικά αποδείχτηκε ασφαλής) από απρόσμενες εξελίξεις. Άλλωστε όσοι καλούσαν γι’ αυτό το σημείο (μηδενός εξαιρουμένου) δεν είχαν διαφορετικές προθέσεις. Στο σημείο που υπήρχε μια μικρή υποψία κλιμάκωσης ανέλαβε να βγει μπροστά η ομάδα Virus με τις απαραίτητες ευλογίες των «εκπροσώπων των ελλήνων αναρχικών» (τρομάρα τους). Παστρικές δουλειές. Άμεση υποχώρηση, ασκήσεις των κατασταλτικών δυνάμεων στη ρίψη χημικών και συνεχής σκούπα των ελάχιστων που επέμεναν στον πετροπόλεμο, σε μια ομολογουμένως αφιλόξενη περιοχή για τους διαδηλωτές.
Και όμως την επόμενη ημέρα η κοινωνική ειρήνη, όπως και στην πορεία για τους μετανάστες, συνέχιζε να καταδεικνύεται σαν ένα όνειρο απατηλό.
Η διάρκεια των συγκρούσεων είναι αλήθεια πως είχε καθοριστεί ήδη από το ίδιο το δρομολόγιο που επιλέχθηκε γι’ αυτό και θα μπορούσε να εκτιμήσει κάποιος εκ των προτέρων πως θα εξελίσσονταν σε μία σφοδρή σύγκρουση που όμως δεν θα διαρκούσε πολλές ώρες. Το γεγονός αυτό δεν υποβιβάζει σε καμία περίπτωση τα γεγονότα. Η αποφασιστικότητα, η θέληση και τελικά η δυνατότητα του black block να εισέλθει στο κέντρο της πόλης στηριζόμενο αποκλειστικά στις δικές του δυνάμεις αποτελούν για εμάς την πραγματική ουσία.
Και μάλιστα στο κέντρο μιας πόλης όπως η Θεσσαλονίκη, σ’ έναν κεντρικό δρόμο όπως η Εγνατία, όπου η διάταξη των μπάτσων, αλλά και μπλοκ διαδηλωτών (όπως του ΚΚΕ) ήταν προσαρμοσμένη αποκλειστικά επάνω στους αναρχικούς αντιεξουσιαστές.
Οι συγκρούσεις όταν ξεκίνησαν ήταν πράγματι σφοδρές. Στο πρώτο στενό που εμφανίσθηκαν διμοιρίες η επίθεση του black block ήταν πραγματικά απερίγραπτη. Οι μπάτσοι άφησαν πίσω τους τρυπημένες ασπίδες και υποχώρησαν κακήν κακώς.
Ακολούθησαν επιθέσεις σε συνολικά 78 σημεία.
Η τακτική των δυνάμεων καταστολής που αντίκρισαν με πραγματικό δέος το black block ήταν το κομμάτιασμα του σε μικρότερα μέρη, ενώ οι κατασταλτικές κινήσεις χαρακτηρίστηκαν από την αδυναμία συλλήψεων, καθώς αυτές δεν μπορούσαν εύκολα να υποστηριχθούν απέναντι σε τυχόν αντεπιθέσεις.
Ένα τμήμα του black block κατάφερε να επιστρέψει στη Φιλοσοφική είτε δίνοντας μάχη με τις δυνάμεις καταστολής, είτε βρίσκοντας κατάλληλα δρομολόγια μέσα από ένα αστυνομοκρατούμενο κέντρο. Εκεί συνεχίστηκαν σποραδικές συμπλοκές με επιθέσεις με μολότοφ και πέτρες στις παρατεταγμένες διμοιρίες, ενώ αργότερα ανακοινώνεται ότι η κατάληψη της Φιλοσοφικής έχει λάβει τέλος με την έναρξη της πορείας. Οι δυνάμεις που είχαν περικυκλώσει το χώρο των πανεπιστημίων τις πρώτες πρωινές ώρες άρχιζαν να τραβιούνται και έτσι έγινε δυνατή η είσοδος στο χώρο των πανεπιστημίων.
Τα ΜΜΕ δεν άργησαν να τελούν όπως πάντα το θεάρεστο έργο τους πράγμα που συνέχισαν και τις επόμενες ημέρες. Στην αρχή προσπάθησαν να δημιουργήσουν κλίμα ώστε να στηριχθεί τυχόν επέμβαση στο χώρο των Πανεπιστημίων. Προφανώς δεν τους είχαν ενημερώσει ότι κάτι τέτοιο δεν ήταν επιλογή να γίνει. Αυτοί όμως επέμεναν: «βρίσκονται εκεί γιατί δεν τους πιάνετε»;
Αυτοί οι ασεβείς που μαύριζαν εικόνες στην Αχειροποίητο γιατί δεν δέχονται ούτε Θεό ούτε Αφέντη, που κάψανε τράπεζες στην Εγνατία, που έγραφαν σε τοίχους της πόλης ότι «ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΕΜΟ», που κουβαλούσανε εκατοντάδες μολότωφ και αυτή τη φορά ήταν «καλά οργανωμένοι και επαρκώς εξοπλισμένοι που βάδισαν ανενόχλητοι από την «έδρα» τους στο Αριστοτέλειο ως το κέντρο της πόλης».
Αυτοί οι Αναρχικοί με… πειθαρχεία «με τις αντιασφυξιογόντες μάσκες, τις αυτοσχέδιες προστατευτικές στολές από σαμπρέλα και εξοπλισμό από τσεκούρια, σφυριά, εκτοξευτήρες μεταλλικών αντικειμένων…».
Γιατί δεν τους σταματάγατε πριν μπουν στο κέντρο της πόλης συνέχιζαν να κρώζουν τα κοράκια των ΜΜΕ; «Δεν ήταν απλοί διαδηλωτές, ήταν μαχητές που ήταν αποφασισμένοι να συγκρουστούν», δηλώνει ο επικεφαλής των δυνάμεων καταστολής στη Θεσσαλονίκη. «Γιατί ήταν τόσοι αυτή τη φορά;». «Τι θα γίνει μ’ αυτή την ιστορία με τις συνόδους;» επιμένουν τα έμμισθα φερέφωνα. Και καλούν τους ειδικούς.
«Η σύγχρονη τάση για περιφερειοποίηση ή για συγκρότηση διεθνών οργανισμών παγκόσμιας εμβέλειας και κλαμπ ισχυρών επέφερε την ανάλογη εξέλιξη στο επίπεδο της κοινωνικής βίας» αποφαίνεται περισπούδαστα η Μπόση (δρ. Διεθνών σχέσεων και τέως επιφανής στέλεχος του επιστημονικού συμβουλίου ενάντια στη «τρομοκρατία») και συνεχίζει: «Η κοινωνική βία διεθνοποιείται ακολουθώντας τις τάσεις που διαμορφώνονται σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι γενικά παραδεκτό ότι η σχέση καταστολής-κοινωνικής βίας είναι σχέση αμφίδρομη, αντίστοιχη της σχέσης δράσης-αντίδρασης».
Αυτοί, λοιπόν, οι χιλιάδες μαυροντυμένοι που περιδιαβαίνουν τις ευρωπαϊκές πόλεις, «δεν είναι απόγονοι των ρομαντικών αναρχικών, ούτε των παθιασμένων αριστεριστών. Δεν αντιπροτείνουν έναν καλύτερο κόσμο. Δεν έχουν όραμα. Νιώθουν και συμπεριφέρονται με το μίσος των ανθρώπων που βρίσκονται με την πλάτη στο τοίχο»(1), διατείνεται με αλαζονική σιγουριά ο συνήθης ύποπτος για παρόμοιες δηλώσεις Γιάννης Πανούσης.
Και έχει δίκιο ο καθηγητάκος της εγκληματολογίας που προσπαθεί κι αυτή τη φορά να εξετάσει με το μικροσκόπιο τους κάθε φορά «εγκληματούντες».
Γιατί εννοεί ότι δεν έχουν ψευδαισθήσεις και αυταπάτες, για το τι σημαίνει αντι-«τρομοκρατική» εκστρατεία, επιχείρηση εξάρθρωσης της «τρομοκρατίας» από τους μόνους τρομοκράτες. Τι σημαίνουν έξυπνες βόμβες που εξαφανίζουν ανθρώπους που φαίνονται σαν μυρμήγκια από τα 5000 μέτρα στο Ιράκ, στο Αφγανιστάν, στη Γιουγκοσλαβία. Τι αξία, άλλωστε, μπορεί να έχει η ζωή ενός ανθρώπου-μυρμηγκιού;
Ναι, έχει δίκιο οι «χαμένοι του παιχνιδιού» δεν βλέπουν οράματα.
Δεν ακουμπούν τα όνειρα τους στους δείκτες του χρηματιστηρίου, στις τάσεις της αγοράς για ανάπτυξη, στην ισχυρή και μεγάλη Ευρώπη.
Σφίγγουν τα δόντια γιατί ξέρουν ότι γυναίκες και παιδιά συνεχίζουν να αγοράζονται και να πουλιούνται στα σκλαβοπάζαρα του «ελεύθερου» μετά το ’89 κόσμου.
Σφίγγουν τα δόντια γιατί δεν θεωρούν ένα θλιβερό μα απαραίτητο «υπόλοιπο» τους χιλιάδες ζητιάνους και άστεγους στις δυτικές μητροπόλεις και όχι μόνο. Ούτε τους ανθρώπους που πεθαίνουν από την πείνα και από έλλειψη φαρμάκων και νερού στην Αφρική για να ευημερεί η πολιτισμένη Δύση.
Σφίγγουν τα δόντια, αλλά δεν παραιτούνται και συνεχίζουν να ξηλώνουν καλντερίμια και να σηκώνουν οδοφράγματα τριάντα πέντε χρόνια μετά το Μάη του ’68.
Αθήνα, Σιάτλ, Πράγα, Κεμπέκ, Νίκαια, Γκέτεμποργκ, Γένοβα, Εβιάν, Θεσσαλονίκη.
Ναι, δεν έχουν αυταπάτες γιατί δεν έχει σβηστεί ακόμα από τη μνήμη τους ούτε η Χιροσίμα, ούτε και το Ναγκασάκι, αλλά ούτε και το Τσερνομπίλ, γιατί ξέρουν ότι τα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί δεν έχουν καμία διαφορά με το Γκουαντανάμο και τους «καταυλισμούς» που ετοιμάζουν για τους μετανάστες οι νικητές του β΄ παγκόσμιου πολέμου στην Ευρώπη, που ενοποιείται το 2003.
Ναι, συνεχίζουν να σηκώνουν κεφάλι γιατί δεν τους χωράει καμία εναλλακτική παγκοσμιοποίηση, γιατί ο αγώνας τους δεν είναι μια υποσημείωση του παραμυθιού που τιτλοφορείται το «Τέλος της ιστορίας».
Έχουν ακόμη καθαρές συνειδήσεις ώστε να επιμένουν να μισούν την πολιτική, να καταστρέφουν τις κάμερες που τους σημαδεύουν και να θέλουν να γκρεμίσουν κάθε φυλακή.
Είναι αλήθεια ότι απέναντι στο περίφημο black block στήθηκε ένα αρραγές μέτωπο που έτεινε στη αποδυνάμωση του και στην επαλήθευση των δηλώσεων Σημίτη για περιφερειακά επεισόδια μικροομάδων ακτιβιστών.
Αλλά μπροστά στη διάψευση των προσδοκιών και των σχεδίων του, το κράτος, προχώρησε σε πραγματικά ναζιστικά αντίποινα. Βασανισμοί συλληφθέντων, ξυλοδαρμοί, επίθεση έξω από τα δικαστήρια, πογκρόμ στη πόλη με προσαγωγές, έλεγχοι στο σιδηροδρομικό σταθμό.
Συνολικά έγιναν επίσημα 102 προσαγωγές από τις οποίες οι 27 μετατράπηκαν σε συλλήψεις με βαριά κακουργήματα. Απ’ αυτούς αφέθηκαν τελικά οι 20, ενώ προφυλακίστηκαν 7 αγωνιστές μεταξύ τους 2 ισπανοί σύντροφοι, ένας άγγλος και ένα Σύριος.
Συσπείρωση Αναρχικών
- Τα Νέα, Τρίτη 24/6/2002, Γιάννης Πανούσης καθηγητής Εγκληματολογίας.