ΤΑΥΡΟΜΑΧΙΕΣ: ΘΕΑΜΑ, ΒΙΑ, ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ

«Τραγικό θάνατο βρήκε ο Πορτογάλος ταυρομάχος Φερνάντο Κιντέλα στην, όταν δέχθηκε επίθεση από ταύρο 500 κιλών. Το «τελειωτικό» χτύπημα του πελώριου ταύρου στον άτυχο ταυρομάχο καταγράφτηκε σε βίντεο, με το ζώο να αντιδρά και να ορμά πάνω του παρασύροντας τον για αρκετά μέτρα ενώ ο 26χρονος προσπαθούσε να μείνει ζωντανός έχοντας γαντζωθεί πάνω του. Στην αρένα μάλιστα υπήρχαν κι άλλοι ταυρομάχοι οι οποίοι προσπάθησαν να σταματήσουν το ζώο, αλλά δεν τα κατάφεραν καθώς παρασύρθηκαν και οι ίδιοι.» (Τρίτη, 19 Σεπτεμβρίου 2017)

Ο ταύρος… εξεγείρεται

[…] ταύρος ξέφυγε από την αρένα και τραυμάτισε θεατές. Τα ΜΜΕ έκαναν λόγο για ατυχές και θλιβερό περιστατικό. Κανένας δεν αναφέρθηκε στο βασανιστήριο το οποίο υφίστανται τα άτυχα ζώα, προκειμένου να «διασκεδάσουν» οι θεατές των ταυρομαχιών ή των τσίρκων.

Το βασανιστήριο του ταύρου

Προκειμένου να αποφευχθούν οι τραυματισμοί των ταυρομάχων, οι βασανιστές-δεσμοφύλακες του ζώου, φροντίζουν να τον καταστήσουν ανίκανο για μάχη. Χορηγούν στον ταύρο χημικές ουσίες, ενώ στη συνέχεια τον μαχαιρώνουν ώστε να χάσει πολύ αίμα. Επίσης, όσον αφορά το κόκκινο πανί… αφ’ ενός δεν είναι καν σε θέση να το δει και αφ’ ετέρου έχει μείνει δύο μέρες πριν τη μάχη στο απόλυτο σκοτάδι, ενώ του έχει τοποθετηθεί στα μάτια βαζελίνη. Όμως ο βασανισμός του ζώου δεν σταματά εδώ. Το σπρώχνουν φοβισμένο στην αρένα, όπου ζαλίζεται από το φως και την οχλοβοή. Αφού υποστεί την ανελέητη εκμετάλλευση του επιθετικού του ενστίκτου, επιδίδεται σε έναν άνισο αγώνα με το σαδιστή ταυρομάχο ο οποίος, ως ήρωας, μετά τη «θριαμβευτική» νίκη, πετσοκόβει σιγά – σιγά τον ταύρο, ενώ ύστερα τον σέρνουν βαριά τραυματισμένο, αλλά ακόμη ζωντανό, μπροστά στα μάτια του αδηφάγου κοινού.

Κυριαρχία και θέαμα

Όπως κάθε θέαμα, είτε πρόκειται για μονομαχίες στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, είτε για τα σύγχρονά μας τσίρκο, έτσι και οι ταυρομαχίες έχουν σκοπό τη μετατροπή των ανθρώπων σε άβουλο όχλο, που εκτονώνει επάνω στα ζώα, την επιθετικότητα που προκαλεί η καταπίεση. Καθιερώθηκαν στο Μεσαίωνα, από την παπική εκκλησία, με στόχο την εκτόνωση της καταπίεσης που δεχόταν η εξαθλιωμένη κοινωνία, ώστε να εξοστρακίζεται κάθε εξεγερτική διάθεση.

Η προσεκτικότερη εξέταση του φαινομένου αποκαλύπτει διάφορες πτυχές του: Ταυρομαχία ως θέαμα, ως κυριαρχία του ανθρώπου επί των ζώων και κατ’ επέκταση επί της φύσης, άμεσα συνυφασμένη με την κυριαρχία του απανθρωποποιημένου εξουσιαστή πάνω σε άνθρωπο. Η προβολή της βίας και του σαδισμού σε συνδυασμό με την ειδωλοποίηση του ταυρομάχου, υποβάλλει στο θεατή σαδιστικές και εξουσιαστικές τάσεις. Ταυτόχρονα, ο ταύρος προβάλλεται ως το άγριο και ατίθασο ζώο (άσχετο εάν στην πραγματικότητα είναι φοβισμένος και τρομοκρατημένος), το οποίο ο άνθρωπος πρέπει να καθυποτάξει, συμβολίζοντας έτσι την υποταγή της φύσης στον άνθρωπο, στοιχειώδες συστατικό της εξουσιαστικής ιδεολογίας, το οποίο εκφράζεται είτε μέσω της Χριστιανικής θρησκείας, είτε του διαφωτισμού, είτε του ανθρωπισμού, είτε του μαρξισμού. Με την κατασκευή ενός προτύπου ανθρώπου, που προσπαθεί να επεκτείνει την κυριαρχία του, παραβλέποντας τις αναγκαίες σχέσεις αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης μεταξύ των ανθρώπων και μεταξύ ανθρώπου και φύσης, επιτυγχάνεται η αναπαραγωγή των εξουσιαστικών σχέσεων. Οι συνέπειες, λίγο-πολύ γνωστές: καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, καταστροφή του ανθρώπου.

Εξέγερση ενάντια στην εξουσία

Ενάντια σε κάθε είδους θέαμα ή βασανισμό, σε κάθε είδους κυριαρχία, σε κάθε είδους εξουσία προτάσσουμε την αλληλεγγύη και την εξέγερση, καταστρέφοντας το κράτος και κάθε μορφή επιβολής.

Από την ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φ. 48, Μάρτιος 2006
Advertisements
Both comments and trackbacks are currently closed.